Dyrlegen virket veldig ivrig på enten skylling pluss antibiotika i narkose, eller operasjon (fjerning av kjertler). Skrekk og gru!
Jeg må si jeg fikk litt bakoversveis da hun hoppet rett til disse konklusjonene.
Eloso har vel kanskje måttet tømme kjertlene 2-3 ganger før (han er 2 år nå) og det har aldri vært betennelse i analkjertelvæsken.
I dag var det litt vanskelig å få tømt disse, men til slutt tømte den høyre kjertelen seg (MYE, men ingen puss som er vanlig ved betennelse). Den venstre siden var full, men helt tett og hun fikk ikke tømt den i det hele tatt.
Dyrlegen mente dette grenset til dyreplageri (selv om han ikke pep, bare hveste lavt og sprellet) og ville ikke prøve mer.
Hun mente han i hvert fall måtte komme tilbake for skylling og antibiotika under narkose, og at det burde skje i løpet av 14 dager ettersom hun trodde han hadde vondt nå. (Kunne evnt. ta litt tannsten i samme slengen da hun mente det var litt av dette også. Da slipper han 2 narkoser.)
Hadde vært fint med litt innspill ettersom jeg aldri har vært borte i dette med skylling før.
Det kan jo umulig være noe godt å gå med en full/tett analkjertel, men fjerning kommer ikke på tale, og i hvert fall ikke så lenge det ikke har vært noen plagsom, langvarig betennelse/infeksjon der.
Noen innspill med tanke på bytte av fôr e.l. for å forsøke å unngå dette igjen?
De spiser for tiden en blanding av Eucanubas, Ferret Complete og Duo Ferret. Pleier å bytte litt på fôr-typene, men har stort sett 2 ilderfôr og 1 kattefôr i blandingen. De spiser ikke rått kjøtt lenger.
De får Ferretone (furotone)/Dr. Baddakys fiskeolje daglig samt litt duckstiks/bandits som godis.