Skylling av analkjertler??

Skylling av analkjertler??

Innlegg Piltus! :) Tirsdag, 09. Mars 2010 17:37

Eloso var hos dyrlegen i dag pga. fulle analkjertler og problemer med avføring pga. dette.
Dyrlegen virket veldig ivrig på enten skylling pluss antibiotika i narkose, eller operasjon (fjerning av kjertler). Skrekk og gru! :shock:
Jeg må si jeg fikk litt bakoversveis da hun hoppet rett til disse konklusjonene.

Eloso har vel kanskje måttet tømme kjertlene 2-3 ganger før (han er 2 år nå) og det har aldri vært betennelse i analkjertelvæsken.
I dag var det litt vanskelig å få tømt disse, men til slutt tømte den høyre kjertelen seg (MYE, men ingen puss som er vanlig ved betennelse). Den venstre siden var full, men helt tett og hun fikk ikke tømt den i det hele tatt.
Dyrlegen mente dette grenset til dyreplageri (selv om han ikke pep, bare hveste lavt og sprellet) og ville ikke prøve mer.
Hun mente han i hvert fall måtte komme tilbake for skylling og antibiotika under narkose, og at det burde skje i løpet av 14 dager ettersom hun trodde han hadde vondt nå. (Kunne evnt. ta litt tannsten i samme slengen da hun mente det var litt av dette også. Da slipper han 2 narkoser.)

Hadde vært fint med litt innspill ettersom jeg aldri har vært borte i dette med skylling før. :roll:

Det kan jo umulig være noe godt å gå med en full/tett analkjertel, men fjerning kommer ikke på tale, og i hvert fall ikke så lenge det ikke har vært noen plagsom, langvarig betennelse/infeksjon der.

Noen innspill med tanke på bytte av fôr e.l. for å forsøke å unngå dette igjen?
De spiser for tiden en blanding av Eucanubas, Ferret Complete og Duo Ferret. Pleier å bytte litt på fôr-typene, men har stort sett 2 ilderfôr og 1 kattefôr i blandingen. De spiser ikke rått kjøtt lenger.
De får Ferretone (furotone)/Dr. Baddakys fiskeolje daglig samt litt duckstiks/bandits som godis.
M.v.h.
Eloso, Matador og Anita.
Bilde
Piltus (R.I.P. gullet mitt)
www.piltus.com
Brukerens avatar
Piltus! :)

Re: Skylling av analkjertler??

Innlegg Hilde Tirsdag, 09. Mars 2010 19:22

Skjønner om hun vil tømme den tette analkjertelen under narkose, om det er behov for antibiotika har nok vetten best kompetanse på. Koda tømte sine analkjertler for en tid tilbake, da var de betente og Koda hadde fryktelig vondt. Selv mener jeg vetten min holdt på for lenge, det var både rødt og gult som kom ut, og Koda glefset etter henne, det har han aldri gjort før, noe jeg ga jeg beskjed om da vi holdt på. Han var tilbake etter en ukes tid for å få skylt/tømt under narkose. Kan ikke se det skal være nødvendig å vurdere fjerning av kjertlene til Eloso ennå, som du sier har det ikke vært noe langvarig problem med betennelse.

Akkurat i forhold til å forebygge fulle analkjertler er det nok ikke noen fordel å drive å bytte på fôrtypene, siden dette ofte gir løsere avføring. Den samme effekten har olje. Å gi kjøtt med bein i jevnlig ville nok være det beste miljøtiltaket mot fulle analkjertler. Hvorfor stoppet du med kjøtt? Var det fordi de ikke ville spise det?
Hilde
Koda :ferret3: (Ilderheimens Sir Tshitani Nutiket of Gallahead)
Indi :ferret4:
Niko :ferret2: (Mayflower's Been Reading Machiavelli)
Brukerens avatar
Hilde

Innlegg Marianne Tirsdag, 09. Mars 2010 20:11

Jepp, kjøtt med bein er det beste middelet mot tette analkjertler. Det er også det beste middelet mot tannstein, så det er to fluer i en smekk :)
Du trenger ikke gi kjøtt som fullfor om du syns det er vanskelig å balansere kostholdet riktig. Men om de får kjøtt med bein et par ganger i uken burde det hjelpe på betraktelig. Kanskje noen "over there" kan hjelpe deg med å få tak i kyllingskrog?
Marianne, Amaro, Maya, Teasel, Kurai og MJ
Bilde
Marianne

Innlegg Soso Tirsdag, 09. Mars 2010 20:52

Om det ikke har vært en vedvarende problem ville jeg heller ikke gått for fjerning av kjertlene. Våre Poja måttet få fjernet dem til slutt, men da var hun vært plaget med fulle kjertler helt siden vi fikk henne og vi måtte tømme dem titt og ofte, men tuil slutt ble mye betennelse i dem. Det ble så ille at vi så tydelig at hun hadde smerter, hun ble gretten og til og med litt bitete og sleit med å gå på do. Vetten mente til slutt at fjerning var eneste fornuftige løsning, men det var ingen lett avgjørelse. Det er tross alt en ikke akkurat en enkel operasjon. Men for Poja var det nok det beste, hun har hatt det MYE bedre siden.
Men jeg ville først prøve andre alternativer med Eloso.
Uansett: lykke til!

Soso
Brukerens avatar
Soso

Innlegg Piltus! :) Tirsdag, 09. Mars 2010 23:35

Ja, de spiste kjøtt da de var valper, men da vi introduserte tørrfôr som tilleggsfôr mistet de helt interessen for kjøtt. Vi har prøvd å gi dem det mange ganger i håp om at det kan friste igjen, men de bare snuser på det og hamstrer det, uten å spise det. :roll:
Noen idé til hvordan vi kan kan "lure" dem til å like det igjen? Evnt. fjerne tørrfôret noen dager så de ikke har noe annet valg kanskje?
Kan man kanskje få tak i kyllingskrog på Ultra/Meny etc.?
Eloso liker tørket kjøtt i noen varianter (med tanke på tannsten), men Matador synes ikke noe særlig om det.

Hilde skrev:Akkurat i forhold til å forebygge fulle analkjertler er det nok ikke noen fordel å drive å bytte på fôrtypene, siden dette ofte gir løsere avføring. Den samme effekten har olje.

Mener du vi burde holde oss til samme fôret? Grunnen til at vi har byttet litt er bare med tanke på litt smaks-variasjon for deres del, men det er kanskje ikke så viktig?
Og hva mener du mtp. olje? Burde vi ikke gi dem dette hver dag? Har alltid trodd at dette var bra for dem, men nå ble jeg usikker.

Avføringen deres ser normalt helt fin ut, kun litt løs av og til.
Men synes de begge har hatt litt problemer med å gjøre ifra seg den siste uken. De går oppi do, men ombestemmer seg, og prøver liksom flere ganger inn og ut av do før det skjer noe, og av og til med bare et knøttlite resultat.
M.v.h.
Eloso, Matador og Anita.
Bilde
www.piltus.com
Brukerens avatar

Innlegg Lene Onsdag, 10. Mars 2010 09:21

Hvis de ikke får noe annet enn kjøtt, så spiser de til slutt :p Måtte bruke den metoden på noen her :P

Tror ikke du får kjøpt kyllingskrog på matbutikker.. :S

Vet ikke helt med det å bytte på typer tørrfòr, jeg gjør det selv, litt avhengig av hvor jeg kjøper og sånt. Mine har aldri hatt problemer med det.

Olje, jo det er sunt for dem det, men kanskje ikke gi hver dag hvis de sliter litt med avføringa?
Aner egentlig ikke, men kan være greit å prøve å gi to dager i uka f.eks?

Huff, dette med analkjertlene er så irriterende, og det er jo ekkelt for de små. Min Cypress har vært hos dyrlegen for tømming et par ganger, lenge siden nå, så vi må vel gjøre det snart igjen.
Jeg ville heller ikke fjernet dem, hvis han ikke har hatt flere betennelser som gjør at han må gå på medisin gjentatte ganger.

Du får snakke litt med veterinæren din, og høre hva hun sier.

Det er vel ingen stor opperasjon? Så hvis han likevel skal dopes ned flere ganger for skylling og ordentlig tømming, så kan det vel kanskje være like greit å fjerne dem?
Cypress -05 :vilt: , Tequila -06 :vilt: , Cynthia -06 :silver: , Zackary -08 :pastell:, Saphira -08 :vilt: , Liam -09 :silver:

Savner dere..
DC :vilt: - Nikita :vilt: - Lucifer :vilt: - Etnies :vilt: - Skyler :silver:
Brukerens avatar
Lene

Innlegg Soso Onsdag, 10. Mars 2010 16:25

@Lene: jo, operasjonen er ikke så enkel den. Vetten fortalte oss at de først må fylle kjertlene med et eller annet (husker ikke hva det het) som gjør at kjertlene blir som små ballonger, men helt stive, for så å preparere dem ut, alt sammen gjennom et relativt små hull ved endetarmen, noe som tydeligvis ikke er så veldig enkelt siden de kjertlene ligger så tett opp mot tarm systemet og man vil jo ikke ødelegge noe der. Det gikk heller ikke så veldig fort.
Og i tilfelle dere velge å gjøre det: vær forberedt på en del utgifter. Hvis jeg husker riktig kosta det oss over 4000 spenn å få gjort operasjonen, nettopp fordi den er litt avansert.

Men jeg håper at dere få løst det på en annen måte! Å få de små til å spise noe de ikke vil ha er jammen ikke lett. Rare dyr som er så kresne... ;)

Soso
Brukerens avatar
Soso

Innlegg Lene Onsdag, 10. Mars 2010 17:36

Oi, er det såpass komplisert ja. Trodde det var enkelt jeg, men takk for info.

Håper Eloso slipper å fjerne dem! :D
Cypress -05 :vilt: , Tequila -06 :vilt: , Cynthia -06 :silver: , Zackary -08 :pastell:, Saphira -08 :vilt: , Liam -09 :silver:

Savner dere..
DC :vilt: - Nikita :vilt: - Lucifer :vilt: - Etnies :vilt: - Skyler :silver:
Brukerens avatar
Lene

Innlegg Hilde Onsdag, 10. Mars 2010 17:43

Misforstå meg rett, olje er absolutt bra for dem, men akkurat i forhold til å få tømt analkjertlene så hjelper det ikke på. Men det absolutt beste hadde jo vært å prøve å få dem til å spise kjøtt med bein i. Har du prøvd å smøre f.eks. kyllingvinger inn med egg eller olje?

Snakket litt med vetten min om fjerning av analkjertler, og som Soso sier så er det relativt komplisert og ganske så dyrt. I tillegg er det en risiko for at nervene i analåpningen kan skades slik at de kan få problemer med å kontrollere lukkemuskelen. Denne risikoen bør alltid vurderes opp mot hvor mye ilderen plages av analkjertlene. Man kan også stimulere analkjertlene selv jevnlig for å forebygge at de tetter seg. Drittjobb, da ;)
Hilde
Koda :ferret3: (Ilderheimens Sir Tshitani Nutiket of Gallahead)
Indi :ferret4:
Niko :ferret2: (Mayflower's Been Reading Machiavelli)
Brukerens avatar
Hilde

Innlegg Sølvi Fredag, 12. Mars 2010 17:25

Ruffe måtte fjerne sine analkjertler i høst etter gjentatte betennelser og tømminger - ca annenhver uke de siste gangene. Det var ofte vanskelig å få tømt analkjertlene på Ruffe fordi endetarmen vrengte seg noen ganger ut. Med så hyppige tømminger tror jeg han hadde konstant vondt i rumpa si. Enten så var de ømme etter tømming og like etterpå ble de ømme av å fylle seg igjen. Jeg trodde først at han bare hadde blitt redd for rumpa si etter så hyppige tømminger og at det var grunn til at han var redd når jeg prøvde å se han i rumpa når vi var hjemme. Men så snart han hadde fjernet analkjertlene så var han ikke redd for rumpa lenger og jeg kunne sjekke rumpa hans så mye jeg ville.

Jeg synes jeg drøyde operasjonen alt for lenge på Ruffe. Jeg var livredd for en narkose fordi han var over 5 år og fordi han et halvt år tidligere hadde fjernet tannstein i narkose og han hadde veldig dårlig farge på tannkjøttet etter narkosen lenge etter at vi var kommet hjem. Jeg valgte til slutt en operasjon fordi jeg syntes så hyppige tømminger ble dyreplageri. Var selvfølgelig lykkelig når han våkner fra narkosen og tror alt er bra med god gutten min. Ante da ingenting om hva vi hadde foran oss av komplikasjoner og sår fordi han likevel ikke hadde tålt narkosen så godt. Har skrevet om de komplikasjonene et annet sted her inne. Du behøver ikke å være redd for samme komplikasjon etter en evt. narkose da det var noe de ikke hadde verken sett eller hørt om tidligere.

Som de andre skriver her så er det ikke en helt risikofri operasjon. Nervene i analåpningen kan, som Hilde skriver, skades slik at de kan få problemer med å kontrollere lukkemuskelen og det kan bli lekkasje seinere. Ruffe kan enkelte ganger ha problemer med å "knipe av bæsjen" slik at bæsjen ikke faller av før han er kommet ut av doen. Dette er egentlig bare en bagatell for oss med tanke på de komplikasjonene vi hadde som var mye verre.

Jeg betalte ca 4200 kroner for operasjonen til Ruffe, men da var det trukket fra 15 % som NIF medlemmer får.
Bilde
Brukerens avatar
Sølvi

Innlegg ij Lørdag, 13. Mars 2010 18:15

Jeg fikk tømt analkjertlene til Lyd i går. Var til Kari Lutro på Mostue og Lutro på Høvik. Uheldigvis var de betente og det var vondt å få noe ut. Lyd sprellet, men ga ikke fra seg en lyd. Kari mente likevel at dette var veldig smertefult for henne - hun mente det grenset til dyreplageri å tømme så tette og betente analkjertler uten bedøvelse. Vi ga oss derfor og Lyd skal tilbake allerede på ondag for narkose og skylling av analkjertler - for dette bør gjøres så raskt som mulig for at hun forhåpentligvis skal slippe en "ny runde". Dersom betennelsen kommer tilbake, kommer jeg til å fjerne analkjertlene. Fulle og betente analkjertler er veldig smertefult for dyrene. Og dersom de gjentatte ganger blir fulle og betente, så har de tydeligvis problemer med å tømme dem selv.
Jeg har lært av en dyrlege hvordan man skal tømme analkjertlene - og har gjort det på et par av gutta mine, men hittil bare en gang på hver av dem. Det som kom ut var da melkefarget eller kremfarget - da er det ikke betent. Er det brunaktig eller rødbrun, er det betent og da bør man oppsøke dyrlege for å få skylt dem.
ij

Innlegg Sølvi Lørdag, 13. Mars 2010 20:59

Håper virkelig Lyd slipper noen operasjon, men hvis hun først må så er det bedre nå enn når hun blir litt eldre.
Bilde
Brukerens avatar
Sølvi

Innlegg Piltus! :) Søndag, 14. Mars 2010 21:19

ij skrev:Var til Kari Lutro på Mostue og Lutro på Høvik. Uheldigvis var de betente og det var vondt å få noe ut. Lyd sprellet, men ga ikke fra seg en lyd. Kari mente likevel at dette var veldig smertefult for henne - hun mente det grenset til dyreplageri å tømme så tette og betente analkjertler uten bedøvelse. Vi ga oss derfor og Lyd skal tilbake allerede på ondag for narkose og skylling av analkjertler - for dette bør gjøres så raskt som mulig for at hun forhåpentligvis skal slippe en "ny runde".

Jeg trodde først du hadde sitert mitt innlegg jeg, hehe.
Dette var HELT identisk med vårt besøk...
Blir liksom litt skeptisk og kunne tenkt meg en second opinion ang. dette.
Det er Anja som har tømt kjertlene til Eloso tidligere, og det gikk så lett som bare det. Hmmm...

Takk for innspill alle dere andre, men som jeg skrev kommer det ikke på tale med noen operasjon ettersom det ikke har vært noen betennelse i det hele tatt.

Jeg lurte egentlig på dette med skylling da jeg aldri har hørt om denne prosedyren før.
Er det noen som har gjort dette og har noen for-/motforestilling til dette?
M.v.h.
Eloso, Matador og Anita.
Bilde
www.piltus.com
Brukerens avatar

Innlegg ij Torsdag, 25. Mars 2010 18:51

Jeg tømmer analkjertlene på mine ildere uten problemer så lenge de ikke er betente. Det som kommer ut skal være hvitt eller gulhvitt. Er det brunaktig eller rødlig, er dette tegn på betennelse og da skal man være på vakt. Av og til går betennelsen så langt at åpningen på analkjertlene tettes igjen. Da er det nesten umulig å få ut værsken og det gjør veldig vondt for dyret. Det var det som hadde skjedd med Lyd, og jeg greidde ikke å få klemt ut noe selv. I slike tilfeller mener jeg at det er helt på sin plass å få skylt dem med antibiotika for å prøve å forhindre at dette skjer på nytt. Jeg har avtalt med dyrlegen at jeg skal følge nøye med og selv forsøke å tømme dem dersom de fyller seg opp igjen. Jeg tror ikke du skal være redd for at dyrlegen anbefaler noe som ikke er til dyrets beste.

Men det er kanskje noen her inne som har andre erfaringer eller meninger og det er jo alltid interessant å høre dem.
ij

Gå til Sykdom og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest